Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

ασφαλεια στο διαδικτυο

«Θέλω υπολογιστή με internet!» είναι η απαίτηση εκατομμυρίων παιδιών σε όλον τον κόσμο.
Γιατί άραγε; Τι κάνει τα παιδιά να έλκονται από τον υπολογιστή, ακόμα και όταν δεν παίζουν;
Η θετική επίδραση των Νέων Τεχνολογιών στη σημερινή εκπαίδευση είναι γεγονός
αδιαφιλονίκητο. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής καταφέρνει να ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των παιδιών κατά
τρόπο διαφορετικό από αυτόν της τάξης. Ο αμφίδρομος χαρακτήρας διδασκαλίας, η επιλογή πλοήγησης
μέσα στο πρόγραμμα αλλά και η εξατομικευμένη εκπαίδευση με τον απεριόριστο πειραματισμό είναι από
τα στοιχεία που σαγηνεύουν τα παιδιά. Το διαδίκτυο (internet) έχει καταργήσει κάθε εμπόδιο ανταλλαγής
πληροφοριών ανάμεσα στους χρήστες του σε όλο τον κόσμο και έτσι μικροί και μεγάλοι μπορούν να
αποκτήσουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών διαφόρων πηγών, όπως εγκυκλοπαίδειες, βιβλιοθήκες,
ειδησεογραφικά πρακτορεία και πολλούς άλλους οργανισμούς. Η φύση του διαδικτύου είναι τέτοια που
ελκύει τα παιδιά. Με το πάτημα ενός κουμπιού μπορούν να ικανοποιήσουν την περιέργειά τους αλλά και
την ανάγκη τους για επικοινωνία και άμεση ανταπόκριση. Εξάλλου, ο αυθορμητισμός είναι
χαρακτηριστικό των παιδιών, ιδιαίτερα στις μικρότερες ηλικίες.
Πέρα όμως από την σημαντική συμβολή του στην εκπαιδευτική διαδικασία, το διαδίκτυο
υποκρύπτει σοβαρότατους κινδύνους. Πρόκειται για ένα αχανές δίκτυο το οποίο, στην ουσία, δεν
ελέγχεται από κανέναν. Πάμπολλα περιστατικά εξαπάτησης ή και κακοποίησης παιδιών έχουν καταγραφεί
παγκοσμίως, από επιτήδειους οι οποίοι χρησιμοποιούν την ανωνυμία του διαδικτύου προκειμένου να
επιτύχουν τους στόχους τους. Άλλοι κίνδυνοι, τους οποίους δε θα έπρεπε να παραλείψουμε, είναι οι εξής:
τα παιδιά μπορεί να επισκεφτούν σελίδες ακατάλληλες για εκείνα ή σελίδες που προωθούν τη βία, το
μίσος και την πορνογραφία, ενώ μπορεί εύκολα να πέσουν θύματα έντονης, καλοστημένης διαφημιστικής
εκστρατείας. Τέλος, δε θα πρέπει να παραβλέπεται ο κίνδυνος της κοινωνικής απομόνωσης των παιδιών,
όταν εκείνα ξοδεύουν πάρα πολλές ώρες στο internet, χάνοντας πολύτιμο χρόνο στον οποίο θα μπορούσαν
να αναπτύξουν κοινωνικές ικανότητες.
-Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να είναι το διαδίκτυο περισσότερο ασφαλές και περισσότερο
εκπαιδευτικό για τα παιδιά;
Κατ’ αρχήν οι γονείς θα πρέπει να θέσουν ένα όριο στο χρόνο που ξοδεύουν τα παιδιά στο
internet. Είναι επίσης καλό να διδάξουν τα παιδιά τους ότι, στις συνομιλίες μέσω διαδικτύου, δεν μπορούν
να είναι ποτέ βέβαια για την ταυτότητα του συνομιλητή τους. Επομένως, ουδέποτε να δώσουν
προσωπικές πληροφορίες ή αριθμούς καρτών, τηλεφώνου, ή διευθύνσεις τους στο δίκτυο, ούτε να δεχτούν
να συναντήσουν κάποιον που γνώρισαν μέσω αυτού. Τα παιδιά θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι ό,τι
βλέπουν, ακούν ή διαβάζουν στο internet μπορεί να μην είναι αληθινό. Είναι καλό οι γονείς να
χρησιμοποιούν υπηρεσίες ή λογισμικά που παρέχουν γονικό έλεγχο στο τι μπορούν να επισκεφτούν τα
παιδιά στο διαδίκτυο και αποκόπτουν τις ακατάλληλες ιστοσελίδες. Παράλληλα, θα πρέπει να διδάξουν τα
παιδιά τους να συμπεριφέρονται στο διαδίκτυο με την ίδια ευγένεια και καλούς τρόπους όπως και στην
κανονική ζωή και να ακολουθούν την ίδια συμπεριφορά από οποιονδήποτε υπολογιστή είτε αυτός
βρίσκεται στο σπίτι είτε στο σχολείο είτε οπουδήποτε αλλού. Παράλληλα, να τονίζουν στα παιδιά τους ότι
είναι πιθανό να δεχτούν μηνύματα που να τα κάνουν να αισθανθούν άβολα, αμήχανα, ακόμα και να
τρομάξουν. Αμέσως θα πρέπει να εγκαταλείψουν το συγκεκριμένο ιστοχώρο, χωρίς να απαντήσουν σε
μηνύματα με προσβλητικό ή προπαγανδιστικό χαρακτήρα και να ενημερώσουν πάραυτα κάποιον
ενήλικα. Τα παιδιά, καλό θα ήταν, να ανοίγουν προσωπικό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
μόνο εφόσον είναι αρκετά ώριμα για να το χειρίζονται και οι γονείς θα πρέπει να ελέγχουν κατά
καιρούς τη δραστηριότητα των παιδιών τους στο διαδίκτυο. Κρίνεται επίσης σκόπιμο ο ηλεκτρονικός
υπολογιστής στο σπίτι, με πρόσβαση στο διαδίκτυο, να βρίσκεται εκτός υπνοδωματίου των παιδιών.
Τέλος, θεωρείται σημαντικό, παιδιά και γονείς να αφιερώσουν από κοινού χρόνο προκειμένου να
εξερευνήσουν κάποιους ιστοχώρους. Αυτό επιτρέπει στους γονείς να επιβλέπουν τη δραστηριότητα των
παιδιών τους αλλά ταυτόχρονα να διδάσκονται μαζί.
Καθώς λοιπόν το διαδίκτυο είναι πλέον ένα ισχυρότατο μαθησιακό εργαλείο, η ανάγκη
ενημέρωσης εκπαιδευτικών αλλά και γονέων πάνω σε θέματα καλής και ασφαλούς χρήσης του κρίνεται
ολοένα και πιο επιτακτική. Εάν μάλιστα το παιδί σας είναι περισσότερο ενημερωμένο από εσάς γι’ αυτό το
περιβόητο «διαδίκτυο» ή πιο… μοδάτα «internet», τότε ζητήστε του να γίνει εκείνο καθοδηγητής σας!
Είναι ένας θαυμάσιος τρόπος να ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή του και να μοιραστείτε την εμπειρία του
διαδικτυακού σερφαρίσματος. Εάν πάλι κρίνετε το συγκεκριμένο σπορ λιγάκι επικίνδυνο, σας
προτείνουμε τις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις για εξάσκηση αλλά και ενημέρωση

2 σχόλια:

  1. Ελληνική Γραμμή Αναφοράς Παράνομου Περιεχομένου: w ww . s afeline . g r
    Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο: http://www.sch.gr/portal/mediatype/
    html/page/default.psml/js_pane/2000,230/js_panename/238
    Medlook: http://www.medlook.net.cy/article.asp?item_id=761
    in.gr:Ram:
    http://www.in.gr/Articles/Article.asp?ArticleId=66723&CurrentTopId=66380&IssueTitle=RAM+143
    Protectkids: http://www.protectkids.com/parentsafety/
    Άλλες χρήσιμες διευθύνσεις:
    Educaunet: http://www.bgsb.qut.edu.au/conferences/ANZCA03/Proceedings/papers/holloway_full.pdf
    Πρακτικά εργαλεία για εκπαιδευτικούς και οικογένειες (στα αγγλικά):
    h ttp : // w ww . p artnersagainsthate . o rg / p ublications / h oi _ p ractical _ t ools . p df
    Είναι η πρόσβαση του παιδιού στο διαδίκτυο ένα εύλογο ερώτημα; (στα αγγλικά):
    https://www.acm.org/ubiquity/views/v4i29_shoniregun.html
    *

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. δεν είναι πολύ ωραίο.. το δικό μας σαφώς καλύτερο

    ΑπάντησηΔιαγραφή